"Babah, Kawan-Kawan Cakap Saya Orang Miskin", Tersentuh Mendengar Luahan Anaknya Pulang Sekolah Kerana Beg Sekolah Murah

Semenjak sesi persekolahan bermula, pelbagai cerita melibatkan kisah murid-murid sekolah telah tular dimedia massa.  Daripada isu kanak-kanak yang tidak mahu balik kerumah kerana mahu teruskan pembelajaran walaupun sudah tamat waktu sehinggalah isu terbaru seorang kanak-kanak yang meluahkan perasaannya apabila teman-teman disekolah mengejeknya miskin.

Luluh hati ibu bapa mendengar rintihan anaknya diejek sebegitu sekali.  Bukan mahu menyalahkan sesiapa kerana kanak-kanak kini sudah awal didedah dengan barang-barang ‘branded’ dan jenama mahal yang diimport untuk pakaian, mainan mahupun alatan sekolah mereka.

Terbaru, perkongsian daripada Hazrezal Ahmad ini mendapat lebih daripada 3,000 shares kerana menceritakan luahan hati anaknya yang diejek miskin kerana tidak memiliki barangan tulis berjenama itu.  Umum mengetahui jenama itu menawarkan variasi produk yang sangat cantik dan berwarna-warni, sesuai untuk citarasa kanak-kanak dengan harganya yang juga agak mahal.

Babah, kawan-kawan saya cakap saya orang miskin.

Begitulah ungkapan anak aku lepas pulang dari sekolah semalam. Bila ditanya kenapa, dengan muka sedih dia jawab.

“Kawan-kawan dalam kelas ramai yang ada barang Smiggle. Bila dorang tengok saya takda barang Smiggle, dorang kata saya orang miskin.”

Ya, Smiggle..Sejenis brand menjual fashionable stationery dengan harga premium untuk kanak-kanak especially perempuan.

Selepas mendengar si anak mengadu, aku barasa sedih, bukan sedih sebab dihina miskin, tapi sedih bila budak sekolah pun ada sikap menilai kawan-kawan hanya dengan melihat barang apa yang kawan dia miliki.

Ibub apa memang berhak beli apa saja untuk anak mereka, tetapi janganlah sampai anak memiliki mindset yang salah.

Anak-anak yang mengata kawan mereka miskin kerana takda Smiggle, sebenarnya ibubapa merekalah yang miskin, mereka ini jenis miskin minda.

Bila masuk outlet terkejut tengok harga mahal. Lepas tu cakap kat anak tak payah beli sebab mahal, orang kaya je boleh beli barang macam ni. Dan macam-macam lagi lah jawapan diberi.

Selepas beberapa waktu, ibubapanya belikan juga, anak yang melalui proses tadi secara tak langsung akan faham bahawa orang banyak duit saja boleh beli. Jadi bila mereka lihat kawan takda Smiggle, mereka sangka kawan mereka miskin.

Lama kelamaan bila mereka dewasa, mereka akan banyak buat penilaian yang salah terhadap banyak perkara.

Siakapkeli.my

Sumber: Hazrezal Ahmad

Sumbersiakapkeli.

author
Author: 

Leave a reply ""Babah, Kawan-Kawan Cakap Saya Orang Miskin", Tersentuh Mendengar Luahan Anaknya Pulang Sekolah Kerana Beg Sekolah Murah"